maanantai 26. huhtikuuta 2010

Priorisointia

Asioiden priorisointi on tärkeä osa elämän hallintaa. On osattava valita. On osattava päättää mikä itselleen on tärkeää ja järjestettävä aikaa itselleen tärkeille asioille. Erityisesti on osattava pitää itselleen tärkeät ihmiset priorisoinnin kärjessä ja järjestää heille aikaa elämän vilskeessä.

Kuten niin monesti olen valittaen kertonut, itsestäni tuntuu välillä, että elämä vain riistäytyy käsistä ja aika sekä ne tärkeät asiat ennättävät kiitää ohi ilman, että niitä edes havahdun ihastelemaan. Oma muru kasvaa ja on nyt eskarilainen. Mitä on hänen äitinsä nämä kuusi vuotta kärjistäen tehnyt? töitä,töitä,töitä. Kolme parasta ystävääni asuvat monen vuoden tauon jälkeen 3-4km päästä kotoani ja koska olen heidät viimeksi "ennättänyt" nähdä? Joululomalla kotipaikkakunnallani. Näiden ja monen muun syyn takia olen pikku hiljaa tullut siihen loppu tulokseen, että minun on otettava ohjakset omiin käsiini ja lopetettava "kiltteily". Nyt on priorisoinnin aika elämässäni.

Eniten "turhaa", perheeltä ja ystäviltä, poissa olevaa aikaa elämässäni vie:

- delegoinnin puute / kiltteys ( varsinkin töissä minun on vain opittava delegoimaan)
- joka paikan höylänä olo (haalin tekemistä mistä pidän, mutta onko juuri nyt pakko?)
- Facebook ja netti ylipäätään
- puhelin

Ja tämä on aikomukseni asioita parantaakseni:

- karsin turhia palavereja ja mietin tarkempaa osallistumista työkutsuihin
- opettelen delegoimaan, pyytämään ja luottamaan siihen, että muutkin osaa
- käytän facebookia vain lapsen ollessa nukkumassa ja silloinkin vain yhteydenpitoon
- sama pätee nettiin
- työpuhelut vain työajalla
- puhelimen käytön rajoitan sukulaisiin ja ystäviin, jotka asuvat kaukana
- vapaa-aika on pääsääntöisesti vain perheelle ja ystäville
- "kiirettä" ei enää ole olemassa. "Kiire" on oman mielikuvituksemme luoma harha.
- Kehitän itseäni ja elämän hallintaani myös osallistumalla ystäväni kurssille

Tähän kaikkeen liittyy myös se, että hankkiudun eroon kaikesta turhaksi kokemasta materiaalista ja kaikesta mikä kuormittaa jaksamistani henkisesti sekä fyysisesti. Olen jo aloittanut tämän polun ja se todella tuntuu hyvälle!!

Lisäksi olen vihdoin löytänyt ja sisäistänyt ajatuksen: "Tämä on minun elämä. Minä olen sen valtias. Vain minä voin tehdä siitä erinomaisen!". Ja sitä kohti olen nyt matkalla.

Kuullostaako oudolta?

Itse ajattelin tämän olevan osa ikäkriisiäni, mutta nyt ennemminkin koen tämän olevan uskonnottoman henkilön hengistymistä. Elämän hallinnan löytymistä. Elämästä nauttimisen ihanuutta.

Suosittelen !!

2 kommenttia:

  1. Et ole ollenkaan vaarassa.Kylla tekee hyvaa valilla tarkastella asioita ja elamaa omassa itsessaan.Eihan sita kukaan muu tee puolestasi.
    Ja useimmiten taman tarkastelun tuloksena löytyy remontoimista.
    Fasebook on se,mihin mina en aio ryhtya.Sellainen kasitys minulla on,etta siella puuhastelu on erittain aikaavievaa.
    Minulla on kylla aikaa,kun vain kaksistaan miehewn kanssa asustellaan,mutta siitakin huolimatta yhdyn ajatukseen,ettei nettia liiaksi.
    Tsemppia elmanhallintaasi.

    VastaaPoista
  2. Kiitos!
    Facebook on upea keksintö, koska sillä pystyy pitämään hyvn yhteyttä esim. sukulaisiin Turkissa ja olen sen avulla löytänyt monen monta ystävää, esimerkiksi Afrikasta, joiden nimetkin ovat avioliiton kautta muuttuneet!
    MUTTA järki pitää senkin kanssa pitää ja perheeltä sen ei tulisi aikaa viedä.

    Tänään päätin tehdä uuden ulottovuuden elämän hallintaan - pojalta meni väkivaltaiset lasten ohjelmat huomaamatta pannaan (aivan järkyttävää mitä maikkari ja nelonenkin lähettävät joka aamu!!) ja tilalle myyrää ja muita herttaisuuksia. Ei vielä edes ole huomannut asiaa... Ja nyt nyt lisäsin kaikkien hedelmien ja vihannesten syömistä niin, että yritän pitää huolen jokaisen syövän suositellut 500g jollain tyylillä päivässä... 4. päivä eikä nuo mokomat ole edes huomanneet muutosta ;-)

    VastaaPoista