sunnuntai 2. tammikuuta 2011

Kiireestä, priorisoinnista ja siivouksesta

Päätin kirjoittaa, Vihreäniityn hyvän kommentin innoittamana, vielä muutaman sanan liittyen kiireeseen, priorisointiin ja siivoukseen.

Minä kuulun niihin, jotka olen vähän ehkä ihaillutkin kiireisiä ihmisiä ja niihin, jotka rakastavat erilaisia asioita niin paljon, että täytän kalenterini aamusta iltaan ehtiäkseni kaiken mahdollisen. Kaksi vuotta sitten havahduin kuitenkin ajattelemaan elämää ja valintojani, kun työpaikallani sattui olemaan minua elämää kokeneempi ihminen, joka oli jo hypännyt pois itse luomastamme oravanpyörästä ja joka osasi kysyä oikeita kysymyksiä. Miksi minulla on jatkuva kiire? Mihin minulla on kiire? Mistä kaikesta jään paitsi ylläpitäessäni kiirettä?

Tässä välissä  vielä huomautan, etten todellakaan, edelleenkään, ole tässä asiassa pro, kunhan yritän ja yritän hidastaa elämääni päivä päivältä ja keskittyä asioihin, jotka oikeasti tuovat minulle onnen tunnetta.

Tuolloin kaksi vuotta sitten huomasin, että täyttämällä kalenterini LUULIN voivani kokea paljon ja kaikenlaista. LUULIN, etten jää mistään paitsi niin tehdessäni ja saan kokea kaikkea mahdollista. Kun asiaa pysähdyin ajattelemaan, huomasin, että minulla oli paljon stressin tunnetta, kun piti ennättää sinne ja tänne, tehdä sitä ja tätä ja huomasin, että monet päivät muodostuivat kiireestä - kiire töihin, kiire harrastuksiin, kiire saunavuorolla, jne. Ja monesti kävi juuri niinkuin Vihreäniitty kommentissaan mainitsikin - jotain tosi tärkeää jäi väliin, esimerkiksi monet ihanat lököhetket, joita nykyään vietämme pojan kanssa. 

Mitä sitten olen tehnyt kiireen selättämikseksi? Jotenkin olen nyt ymmärtänyt, että kiire todella on pään sisällä. Olen siis itse se, joka teen elämästäni kiireistä. Näin ollen, olen itse myös se, joka pystyy asiaan vaikuttamaan. Ensimmäisinä vähensin harrastuksia radikaalisti. Toiseksi - ja tämä on ollut se vaikein asia - olen antanut itselleni luvan vain olla. Ja kolmanneksi olen alkanut kiinnittää huomioita asioihin, joita olemme nyt tällä tyylillä saavuttaneet - lapsilla aikaa leikkiä keskeytyksettä, minulla levänneempi olo, kulutus on vähentynyt, kun kaupassa käyn vain tarvittaessa, aikaa nauttia pienistä asioista ja pysähtyä toteamaan elämän kauneus sen ongelmista huolimatta. Parasta on kyllä ollut myös se, että nyt on ollut aikaa ja mahdollisuus tavata ystäviä, koska mehän olemme aina paikalla!

Tämä matka kuitenkin vielä jatkuu, koska vanhat tavat meinaavat palata hyvin helpolla ja kiire meinaa hiipiä kalenteriin (jos en työssä tarvitsisi, heittäisin kalenterin pois).

Asioiden priorisointiin liittyy eniten juuri tuo edellä oleva oivallus. Mikä minulle on oikeasti tärkeää? Mihin minä kulutan aikaani? Mikä tekee minusta onnellisen? Mitä minä haluan muistaa ja muistella kiikkustuolissa? Lähinnä noilla kysymyksillä olen alkanut uudesti rakentaa elämäntapaani. Ensimmäisenä huomioin ajan, jota käytin ostoskeskuksissa. Rakastan shoppailua, mutta se alkoi tuntua turhalta ja huomasin, ettei se tehnyt minua onnelliseksi enkä sitä liioin halua muistella kiikkustuolissa. Siispä viime joulukuussa aloitin shoppailukiellon, mikä tarkoitti, että sain käydä vain ruokaostoksilla ja vain tarvittaessa. Se muutti asioita paljon. Ensimmäisten kuukausien vierotusoireiden jälkeen, en ole edes kaivannut moista harrastusta! Toiseksi huomasin, että kulutin paljon aikaa monien puoli tuttujen, jopa ihmisten, joita en ollut koskaan edes tavannut (!) ongelmien auttamisessa ja ongelmien kuuntelussa. Monesti mietin ja pohdin niitä niin, että menetin omat energiani kokonaan. Kaikki tuo aika oli pois omilta lähimmäisiltäni ja ystäviltäni. Se tuntui väärältä ja siksi päätin priorisoida ja keskittyä minulle tärkeisiin ihmisiin. Niihin, joiden puolesta tekisin mitä vain. Samalla taas huomasin, kuinka tietoiseksi onnekkaasta asemastani tulin - minullahan on maailman parhaat ystävät, ihana poika ja hmm.. mielenkiintoinen ( :-D) mies ;-). Tavallaan siis priorisoimalla huomaa oikeasti tärkeät asiat elämässä. Tai siis ainakin minä huomasin.

Ja siivous ja tavaroiden hallinta. Minä todella rakastan hamstraamista, mutta samalla myös ihailen minialisteja. Olen viimeisen vuoden pyrkinyt vähentämään tavaroita, mutta nyt viimeisen sysäyksen sain katsoessani ruokaohjelmaa nimeltä "Arvostele mun illallinen". Siinä he olivat syömässä ruotsalaisen Micken luona, jonka kotiin vain rakastuin!! Siellä ei ollut mitään turhaa ja se oli NIIN kaunis ja pelkistetty. En todellakaan tule saamaan omaa tavaramäärääni niin pieneksi, mutta tavoitteena on vähentää edes puoleen.

Vanhemmiltani, jotka ovat kovalla työllä saaneet omaisuutensa kokoon, huomaan perineeni huonon omantunnon heittää mitään pois. He eivät heitä mitään pois ja niinpä poden todella huonoa omaatuntoa joka kerta, kun haluan heittää, vaikkapa huonekalun tai ehjän astian pois. Luulen, että tämä on ollut se suurin syy, miksi en mitään olekaan heittänyt pois ja tavaraa on kertynyt. Nyt päätin, että tavaraa vain on poistettava ja omaatuntoani hoivaan poistamalla tavaran joko lahjoitukseksi, huutikseen tai kierrätykseen. Ja kaikki mitä en ole viimeisen vuoden aikana tarvinnut, saa luvan nyt lähteä. KUN olen saanut turhat pois, haluan jatkaa tavaran hallintaa niin, että uuden tavaran saapuessa tähän talouteen on myös jotain annettava pois. Poika sen on jo sisäistänyt ja lelujen kanssa se onnistuukin vaivattomasti. Olemme niitä sitten lahjoitelleet lähipäiväkoteihin.

Että näin. Toivon, varsinkin itseni takia, että onnistun tavoitteissani. Vaikkei tämä sinällään mikään uuden vuoden lupaus olekaan...

Onko kenelläkään muulla ollut ongelmia näiden asioiden kanssa? Tai mitään suurta/pientä valaistumista?

5 kommenttia:

  1. Samojen asioiden kanssa olen itsekin painiskellut, vaatteiden kanssa olen päässyt tasapainoon, en tee enää heräteostoksia vaan ostan vain kun tarvitsen ja silloin on myös jotain lähdettävä pois kaapista. Haaveilin pitkään omakotitalosta kunnes sain päähäni että olemme tyytyväisiä tässä asunnossa, isompaa emme tarvitse; perhekoon mukaan tilaa on, tavaralla asuntoa ei tarvitse täyttää, nyt sitten verhoilutetaan hyviä vanhoja kalusteita ja kunnostetaan eikä haalita sitä sun tätä uutta. En myöskään halua omakotitalon mukana tuomaa stressiä ja työtä, näin on hyvä. Luulen että nykyaikana meistä on muokattu supersuorittajia, kaikessa pitäisi olla hyvä, siinäpä se onkin että oppii olemaan ylpeä itsestään eikä tekemisistään. Hyvä kirjoitus, hyvää uutta vuotta ja jatkakaamme hyväksi havaitulla tiellä!

    Terveiset Ankarasta!

    VastaaPoista
  2. Lohduttavaa kuulla, etten ole ainoa! :-)
    Omat omakotitalo-unelmani kuihtuivat isäni huomautukseen pihatyöhaluttomuudestani. Totta puhui, vanha mies!!

    Terveisiä Ankaraan! Sinne pitäisi ensi kesänä suunnata ekaa kertaa!!

    VastaaPoista
  3. Mulla on ristiriita kotona sen kanssa, että tykkäisin sekä askeettisesta että sellaisesta "The Burrow"-tyyppisestä sotkusta. Jossain vaiheessa olin jo ajatuksissani myymässä kaikkia kirjoja pois ja säilytinkin niitä vuosikaudet varastossa pakattuna. Nyt ne on taas kotona kirjahyllyssä. En osaa päättää. Vaatteista en oo koskaan ollut niin kiinnostunut, enkä osta kovasti mitään ylimääräistä sillä saralla. Silti nurkissa roikkuu iso kasa tarpeetonta rojua, ja niistä oonkin päättänyt päästä tänä vuonna eroon. Kaikki ylimääräiset, pieneksi jääneet vaatteet ja ylimääräinen paperisälä (kuka nyt enää tarvitsee jotain vuoden 1 ja 2 veropapruja, mutta entä vanhat rakkauskirjeet? Voiko ne heittää?). Ei ole siis tarvetta päästä kaikesta eroon, mutta vois sitä yrittää järjestelmällisempi olla.

    Mä haluaisin kyllä pienen oman talon, en mitään lukaalia. Pihasta voi suunnitella sellaisen, että siellä ei tarvitse rehkiä hulluna koko ajan. Jos ei ole nurmikkoa, ei sellaista tarvi leikatakaan!

    Tästä tuli nyt ihan sekava, ei pitäis töissä lukea näit blogeja, kun ei ehdi sitten vastata kunnolla, vaikka tulis inspis. Eikä ehdi lukea, et mitä kirjoitti.

    Mun tän vuoden suurin hanke olis nimenomaan tästä nykyisestä työstä irtipääsy!

    VastaaPoista
  4. Ii- iskit kommentillasi juuri ydinongelmaani - en osaa päättää minäkään. Rakastan marokkolaishenkistä ja värejä, mutta toisaalta askeettinen vaalea, hippu romantiikkakin rauhoittaa. Tänään voin haluta limen seinän, jonka jo huomenna haluan maalata puhtaan valkoiseksi.

    Ja hassua!! - Kävellessäni tänään pakkasessa kotiin tajusin juuri, että voi,voi, olen taas lähellä totaalista irtiottoa. Tyyntä ennen myrskyä sanotaan. Taidan olla siinä tyynessä nyt. Toivon, että oma irtiottonikin liittyy vain työhön, mutta epäilen, että samalla voi mennä monet muutkin asiat vaihtoon. Katsellaan, katsellaan...

    VastaaPoista
  5. Minä lopetin turhan ostoksilla käymisen silloin, kun ensin mieheni ja sitten minä perässä menetimme työpaikkamme kolme vuotta sitten. En vain yksinkertaisesti mennyt kauppoihin, ruokakauppoja lukuunottamatta. Ihan samoin kärsin aluksi vierotusoireita, kunnes tajusin, että hei en kaupossa luuhaamisesta oikeastaan nauttinutkaan.
    Vaikka työtilanne on muuttunut välillä jatkan samaan tyyliin ja ostan vain, kun jotain todella tarvitsen. Arvaappas mitä, uusien kenkien osto tuntui todella mukavalta muutama viikko sitten!

    Ruokaostoksiin kiinnitän myös huomiota. Voin sanoa, että vaikka rahaa ruokaan menee huomattavasti vähemmän, meillä syödään ihan yhtä hyvin ja terveellisesti kuin ennenkin.

    Ravintoloissa käydään nykyisin harvoin syömässä,mutta sitten kun käydään siitä myös nautitaan ihan uudella tavalla.

    Lama on sotkenut meidän elämän välillä oikein kunnolla enkä soisi tämän kauaa (turha toivo) jatkuvan, mutta tuhlaaminen (vaikka mikään varsinainen tuhluri en koskaan ole ollutkaan) on loppunut. Tiedän ainakin sen, että paljon vähemmälläkin tulee toimeen.

    VastaaPoista